خوردنی‌های تابستانی برای فرار از گرما‌

چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵
خوردنی‌های تابستانی برای فرار از گرما‌

فصل تابستان فرا رسیده و گرمای تابستان با گام‌های داغ و سنگین خود شهرها را فرا گرفته است. گاهی هوا چنان گرم می‌شود که عرق از سر و رویمان جاری می‌شود، خستگی و بی‌حوصلگی بر ما غلبه می‌کند و تشنگی سراپای وجودمان را می‌گیرد.

‌در این صورت است که مدام از خود می‌پرسیم چگونه می‌شود با این گرمای تابستان مقابله کرد؟ آیا نوشیدن آب به تنهایی برای تحمل گرمای هوای تابستان کافی است؟

متخصصان تغذیه معتقدند 80 درصد مردم همواره دچار کم آبی یا بی آبی مفرط هستند، اما از این موضوع اطلاع ندارند. نوشیدن نوشیدنی های مختلف چون قهوه، چای، انواع آبمیوه، نوشابه و ...گرچه به ظاهر مفید است، اما پاسخگوی نیاز بدن به کمبود آب نیست.

یک کارشناس تغدیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ‌گفت: مهم این است که در فصل گرما اجازه ندهید بدنتان آب خود را از دست بدهد و دچار خستگی بشوید.

علی تاج الدینی با بیان اینکه نخستین سلاح مبارزه با گرما آب است، افزود: در فصل گرما آب زیادی بنوشید، همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد و به طور مرتب آب بنوشید، منتظر نمانید که تشنگی هلاکتان کند و بعد به سراغ آب بروید.

وی اضافه کرد: البته میزان آب مصرفی به فعالیت فیزیکی شما بستگی دارد، اما بدانید که نوشیدن حداقل یک لیتر آب یعنی معادل 8 لیوان لازم است، بعد یا قبل غذا حتما آب بنوشید.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: می‌توانید آب خالص بنوشید و یا اینکه مقداری آب لیموترش و یا چند پر نعنا به آن اضافه کرده و تشنگی‌تان را برطرف سازید.

وی با بیان اینکه از نوشیدن مایعات به اصطلاح تگری و مواد غذایی خیلی سرد بپرهیزید، افزود: بر خلاف آنچه که عامه‌ مردم تصور می‌کنند، نوشیدن مایعات خیلی خنک به هنگام تشنگی، نه تنها عطش را برطرف نمی‌کند، بلکه باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود.

وی اضافه کرد: بدن با جذب سرما به تصور اینکه باید خود را گرم کند عکس‌العمل نشان می‌دهد، در عوض زمانی که نوشیدنی گرم یا داغی خورده می‌شود، عکس این اتفاق می‌افتد و بدن به دنبال خنک کردن خود وارد عمل می‌شود.

تاج الدینی خاطر نشان کرد: بنابراین نوشیدنی‌ها را بر اساس دمای محیط انتخاب کنید و از نوشیدن مایعات تگری بپرهیزید، همچنین از مصرف ادویه‌هایی مثل فلفل و خردل نیز بپرهیزید، زیرا باعث می‌شوند شما بیشتر احساس گرما بکنید.

وی با بیان اینکه برای مقابله با گرما و عطش تابستان باید بدانید که میزان سدیم و پتاسیم بدن ما باید متعادل باشد، افزود: ‌اما متأسفانه به دلیل اینکه در طول روز مواد غذایی سرشار از سدیم‌(نمک) بیشتری مصرف می‌کنیم، این موازنه به هم می‌ریزد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: پتاسیم در بدن انسان وظیفه‌ احیای انرژی را بر عهده دارد و خستگی را از جان بدر می‌کند، این عنصر مهم در موز، زردآلو، طالبی و بیشتر میوه و سبزیجات به میزان قابل توجهی وجود دارد.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود افراد برای حفظ تعادل پتاسیم و سدیم در هر وعده‌ غذایی سبزیجات تازه و خشک، سیب‌زمینی، میوه‌های تازه و خشک میل کنند.

تاج الدینی خاطرناشن کرد: افراد نباید از مصرف سوپ که باعث تأمین مایعات بدن می‌شود، غافل شوند و مصرف مواد غذایی شور مثل چیپس، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غیره را محدودتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه مواد غذایی سرشار از پروتئین بیشتری مصرف شود افراد بیشتر احساس گرما خواهند کرد به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد اگر در روز یک گرم پروتئین به ازای یک کیلوگرم وزن بدن مصرف کننده کافی است، یعنی اینکه اگر شما یک خانم 60 کیلوگرمی هستید، روزانه به 60 گرم پروتئین نیاز دارید این میزان با مصرف 100 گرم گوشت قرمز، ماهی یا گوشت مرغ و سه محصول لبنی تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان، تغذیه آب را نوشیدنی بی‌جایگزین می‌دانند و معتقدند تنها، نوشیدن آب کمبود بدن را جبران می‌کند، از سوی دیگر 83 درصد از حجم خون، 75 درصد از بافت ماهیچه‌ها، 74 درصد از بافت مغز و 22 درصد از بافت استخوانی را آب تشکیل می‌دهد.

هضم و جذب غذا، جذب ویتامین‌ها و تسهیل عمل گوارش، با نوشیدن آب امکان پذیر می‌شود، از سوی دیگر نوشیدن آب، مانع از تشکیل سنگ کلیه و کیسه صفرا شده و از سمی شدن بافت‌ها به ویژه بافت های فعال در زمینه دفع مواد زاید جلوگیری می‌کند.


انتهای پیام

خوردنی‌های تابستانی برای فرار از گرما‌
jkkjkjkjkj